
Náš Mulťák má letos 20 let. Pamatuju si, jak mi ho v roce 2018 servisák vezl z Německa. Den D a já měl po čemsi děsnou kocovinu a na dálku schvaloval, že jo, že tohohle má vzít. Trochu ostuda, ale co už. Tenhle inzerát píšu jako jakousi rozlučku s tímhle parťákem.
Multivan bylo vždycky moje vysněný auto. Auto, do kterýho se vleze 7 lidí, když potřebujete. Má obrovský kufr, pod kterým se dá schovat při vaření před deštěm. Auto, ve kterým dá pohodlně vyspat ve třech v podobě 2 rodiče + 1 dítě, nebo 1 rodič + 2 děti. Auto, ve kterým sedíte nahoře a máte o všem přehled, zatímco provoz kolem hekticky proudí a vy si jedete to svoje. Auto, který vás odnaučí nevozit zbytečnosti na dovolenou, protože to v pohodě vyskládáte po strop i s koly a nafouklýma míčema, protože proč je vyfukovat, když se vejdou. Zároveň to je dodávka, takže je fest bytelná, má vysoký podvozek na většinu polních cest a obrubníky neřešíte, protože pneu jsou vysoký.
No a já si ten sen splnil. Mulťáčka mám 7 let, ale děti rostou a je čas se posunout dál. Navíc má tohle vozítko už prostě 20 let. Chtělo by mu dát větší péči a já 3 auta nechci živit. Černý Petr padl na něj, protože většinu času už teď jezdím po městě a tohle je kanón na vrabce, i když se s ním i v tom městě celkem v pohodě jezdit i parkovat dá. Brzda plyn a kvedlání pákou mě už ale nenaplňuje. Chci ho prodat, dokud je ještě relativně v pohodě a udělá radost někomu dalšímu, pro koho to nebude jen plechovka na kolech, ale parťák třeba na 5 nebo kolik let, kolik ještě skrz emise má zvládnout bez ztráty kytičky.
Že to nejsou jen kecy, tak přihazuju pár fotek, co s náma zažil: Spaní na letní i zimní Šumavě, Grossglocknerský průsmyk, Julské Alpy a moře, i většinu českých hor, skalních výrůstků a spoustu kempů.
Stručně o téhle strojovně:
VW Multivan T5, ročník 2005, 7 míst k sezení, nejspolehlivější tehdejší motor 1.9 TDI 77 kW bez DPF. VIN: WV2ZZZ7HZ4H050281. V Německu to měl jeden majitel do roku 2018 a do 195.000 km, kdy mi to přivezli pánové z www.autoclinic.cz, kteří se mi o Mulťáka celou dobu vzorně starali. Aktuálně má najeto cca 290.000 km a do minulého týdne jsem s ním normálně jezdil. Aktuálně je nachystaný k prodeji. Tím, že VW T5, T6 a T6.1 jsou velmi podobné konstrukce, tak tomu autu nikdo nehádá, že má 20 let. Není to žádná vybydlená potvora, na které se škudlilo při servisu. Stojí v Brně, místo budu řešit s případným zájemcem.
EDIT 15.10.25: Auto je v původním stavu, bez chipu a bez tunningu.
Servis se dělal každých 15 tis - olej Castrol a všechny filtry. Poslední servis byl dříve kvůli opravě v Jeseníku, když mi zamrzla nafta v palivovém filtru, tak se rovnou udělal i servis.
Výbava?
Auto má origo naftové Webasto - příhřev motoru, co se sám spouští v chladu - topí díky tomu o dost dřív. Vzadu je napevno origo tažné zařízení a pod autem plnohodnotná rezerva. Dál tam je 3-zónová klimatizace, ASR, zatmavená okna s atestem, záclonky a otevírací boční posuvná okna, homologovaná otočná konzole spolujezdce Sportcraft, odolná plastová podlaha s kolejnicemi (na vození dětí a věcí je to super skrz údržbu). Vzadu je levá strana plná skříněk a výklopný stolek. Vzadu kastlík s origo heverem. Ke všemu jsou původní plastové schránky a kryty, šuflíky apod.
Takhle teďka vypadá zvenku (video doporučuju zvětšit šipkama):
Klíčový věci o autě: je to pětikvalt s delšíma převodama, takže na dálnici při 130 km/h točí 3000 otáček/min. Spotřebu jsem měřil vždycky podle tankování do plna a dlouhodobě byla mezi 7,5 až 9 litrů na 100 km, podle podílu dálnic a měst. Když jsem jezdil fotit domy po celé ČR, tak jsem párkrát měl těsně pod 7 litrů, což na 2200 kg auto v prázdným stavu a při aerodynamice ledničky moc nechápu. Není to žádný trhač asfaltu, hezky jsem se vyklidnil a předjíždění sice nějak jde, ale já to nechal jiným. Nejpohodlnější bylo najet na dálnici, pustit audioknihu a jet si 120kou pár hodin.. na klikatých okreskách to žádnej zážitek není.

Vnitřní prostor je obrovský. Jakékoli jiné auto-nedodávka mi teď přijde malý. Sedačky jsou 2 + 2 + 3 a zepředu v pohodě projdete dozadu k dětem nebo nákladu mezi sedačkama. My to měli tak, že dopředu jsem pod spolujezdce nechal namontovat jednu z mála homologovaných otočných konzolí Sportcraft (při kempování mnohem otevřenější prostor), prostřední 2 pilotní sedačky jsem nechal ve sklepě a děti vozil vzadu na lavici přisunuté blíže. Do kufru se poté vlezl pes, kola, člun, bagáž na 14 dní, OSB desky, 55 EURO přepravek a další srandy. Podlaha je plastová, vpředu jsou gumové koberce na normálních kobercích. Nalijme si čistého vína - interiér nebyl perfektní ani při koupi po Němcích a po 6 letech se dvěma malými dětmi lépe nevypadá. Sedačky jsou prostě flekaté, strop místy taky (tam nevím, co s tím Němci dělali), některé plasty poškrábané a žádná leštěnka to po 20 letech prostě není a nebude. Většina plastových věcí ale nechybí a drží, a co se ulomilo, to jsme vyměňovali (třeba celý tapec dveří spolujezdce kvůli ulomené klice). Ale prostě, 20 let služby je potřeba brát v potaz. Viz fotky:
Jak jsem psal výše, chtěl jsem velký auto i proto, aby se v něm dalo kempovat. Pro 2 rodiče a 2 malinký děti to šlo, ale od těch 3-4 let už to velikostně nestačí a na přední sedačky musíte narvat dětské sedačky, takže ani tam se postel dát nedá. Ideální je to pro 2 dospělý, případně ve 2 dospělých s dítětem. Sklopíte sedačky a lavici, vytáhnete záclonky, na skla přidáte origo termoreflexní zástěny, do bočního okénka namontujete větrací panel a máte klid i v brutální bouři - otestováno na Slovinsku, kde byly všude v kempu potoky a stany lítaly.. my si leželi v teple a suchu v autě. Otočnou konzoli pod spolujezdcem, větrací panel do okna, termozástěny na přední a zadní okna i ten zbastlený stůl dávám k autu (ten není na fotkách) jako "vanlife" bonus.
Auto má 20 let a bude prostě potřebovat péči, pokud chcete komfort a jistotu. Nechával jsem opravovat vše, co dávalo smysl, a nebrali jsme lowcost řešení. Jsou tam ale věci, co vyžadují pozornost nebo opravu.
- Rozvody - Měly by se už udělat rozvody na motoru a společně s tím zkontrolovat hadice chladícího okruhu - už asi 5 jsem jich nechával měnit, protože prostě mají 20 let a ta guma stárne, takže pak utíkala voda.
- Klima - Letošní horka jí daly zabrat, protože praskla trubička, co vede podél blatníku pravého zadního kola. Zalepení tekutým kovem nepomohlo a uteklo to zas. Je potřeba ji vyměnit a klimu zase doplnit. Technicky je klima v pohodě, do srpna 25 to chladilo festovně.
- Výfuk je odspoda nic moc, výhledově bude asi chtít výměnu.
- Od levého zadního kola se někdy ozývá hučení, buď od ložiska nebo něco od brzdy, nepoznám to.
- Občas zlobí zámek u spolujezdce (řidičův je vyměněný) a komfortní jednotka kabiny se někdy nevypíná, takže tam mám přidělaný ruční spínač.
- Při poslední jízdě mi začala svítit žlutá kontrolka oleje, co ani po dolití (nikdy předtím jsem nemusel dolévat) nezhasla. Toto ještě řeším se servisákem, mělo by to být čidlo kapoty nebo podobná pitomost - ojel pak z motoru neubýval, nepřehříval a normálně jsem dojel desítky km.
EDIT 15.10.25: auto mě párkrát někde nechalo. Jednou se ozývala přední poloosa a já nevěděl, jestli je bezpečný jet domů - odtah. 2x jsem se raději vracel z cesty zase zpět (po svých) kvůli úniku chladící kapaliny kvůli zkřehlým hadicím v tom systému, protože jsem nechtěl dolévat. A posledně mi v zimě zamrzla na horách nafta v palivovém čerpadle a po opravě zdechlo čislo otáček na klice. Tohle všechno jsme opravovali.
Stál jsem před rozhodnutím, jestli dát mulťáka kompletně do pucu a udělat vše, i to, co je ještě v pohodě, a dalších 5 let jezdit. Anebo vzít na operák menší auto. Volil jsem nakonec druhou možnost, protože nejsem automechanik, jen běžný uživatel, co má rád auta, ale opravovat je sám neumí. To auto je moc hezký dle mě, ale MÁ 20 LET. Nikdy nemůžu vědět, jestli se něco neporouchá.
Jinak co bylo potřeba, tak se měnilo: u téhle motorizace kultovní PP poloosa, některé spotřební věci na podvozku, PP stahování okna a tapec s klikou, LP zámek, ventilátor, čidlo otáček na klikové hřídeli, obě přední vnější lampy, brzdy apod. Nad motorem i pod ním jsou i původní kryty.
EDIT 15.10.25: Převodovka, spojka ani dvouhmota se nedělaly. Nebylo potřeba. Při startu neslyším žádné seknutí setrvákem, spojka neprokluzuje a 5. rychlost drží zařazená. Je fakt, že někdy na dálnici řadička na 5ku víc vibruje než na 4ku, ale je to vlastně furt stejný za těch 7 let, takže nečekám tam problém. Všechny rychlosti jdou zařadit na první dobrou, spojka zabírá někde upostřed (nemám srovnání s jinými T5) a jde hladce. Vážní zájemci se můžou projet, poslechnout, prohlídnout co potřebují, asi i na zvedáku.
Koroze na autě v podstatě není, pokud můžu jako laik hodnotit. Řekl bych, že je jen povrchová a oproti podobným autům podobného stáří to je super. Pár orientačních fotek nejhorších míst, co jsem na autě našel, plus ten výfuk. Zadní páté dveře, co bývají komplet shnilé, mají jen pár pupínků okolo kliky.
Auto je prakticky nebourané. Servisák při dovozu všechno prověřoval a nic tam nebylo - jinak bych to nebral. Jediné moje pojistné události v ČR pak jsou asi 2 výměny čelního skla kvůli odlétnutému šutráku a jedna lakovna - na parkovišti u Olympie mě vzala nějaká paní Kiou přes bok auta, ale měla svou hrdost a nechala mi na sebe kontakt, takže jsme nechali profi nalakovat všechny postižené části - blatník a obě pravé dveře. Fotky "nehody" v galerce tady:
Na autě jsou letní pneu Continental na bytelných plechách s fajn poklicema. Výhledově už ale budou chtít asi vyměnit. Rozměr 216 x 65 x r16 C nestojí ale ranec a lepší vzít prémii než jezdit na stlačené tmě. K autu jsou zimáky taky Continental na stejných plechách, ale ty jsou v lepším stavu minimálně na sezónu.
Mám od toho fůru věcí. Původní futrál se serviskou, návody k obsluze, kód rádia, soupisky většiny oprav i doklady všech STK.
Co dodat závěrem? Netěší mě prodávat svoje milovaný auto, ale prostě nejde jinak. Budu rád, když půjde někam do dobrých rukou. Očekávám normální korektní jednání a ne handrkování jak na koňském trhu. Je to 20 let staré auto (kolikrát to sem ještě napíšu? :) a je potřeba k tomu tak přistupovat. Na druhou stranu byste tomu 20 let asi nehádali a má velmi jasnou historii, kterou jste si i mohli tady pročíst.
Auto prodávám sám za sebe jako fyzická osoba, je psané na mě a při prodeji bude nutná písemná kupní smlouva a přepis. Prohlídka bude možná i v nedalekém servisu.
Cena: 249.500 Kč
Kontaktujte mě na:
Honza Planička
+420 734 696 873
janplanicka@gmail.com
-01.png)





























































































_small.jpg)















